‘Ruimte voor ieders talent’ is de titel van de position paper die de VSNU met andere partijen in de kennissector publiceerde. Samen pleiten ze daarin voor een bredere erkenning en waardering van het werk van wetenschappelijke medewerkers. Niet alleen erkenning en waardering voor onderzoek en publicaties, maar ook voor andere domeinen waarop wetenschappers hun talent kunnen tonen: onderwijs, leiderschap, patiëntenzorg en (maatschappelijke) impact. Dit was de start van het landelijke veranderprogramma Erkennen en waarderen.
Er ligt een constante druk op wetenschappelijk medewerkers om onderzoeksaanvragen in te dienen en te publiceren. Uit verschillende metingen blijkt dat onderwijs en leiderschap als veel minder belangrijk worden gezien. Een gezonde en inspirerende werkomgeving is nodig, waarin ieders talent tot zijn recht komt. Dat vraagt om verschillende carrièrepaden en andere beoordelingen. Meer focus op kwaliteit en het teamresultaat in plaats van de hoeveelheid publicaties en de resultaten die een individuele medewerker heeft behaald. Ook moet er meer wisselwerking komen tussen onderzoek en maatschappij, om zo te zorgen voor meer impact.
Om de doelen uit het programma Erkennen en waarderen te bereiken, is een brede dialoog nodig in de kennissector. Er moet ruimte zijn om te experimenteren en ideeën en ervaringen uit te wisselen. Op iedere universiteit is inmiddels een commissie aan de slag gegaan om de doelen uit het landelijke programma door te vertalen naar hun eigen universiteit. HR heeft in dit alles een belangrijke rol, zegt Huijpen ook in een interview in dit magazine. Bijvoorbeeld door de dialoog te faciliteren en zorgen voor andere HR-instrumenten als functieomschrijvingen, evaluatie- en beoordelingsformulieren
Tilburg University gebruikt voor het veranderprogramma het ‘8 steps change model’ van John Kotter, vertelt Elke van Cassel. Belangrijke stappen daarin zijn bijvoorbeeld: werken vanuit een visie, draagvlak creëren, heldere communicatie en zorgen voor een sneeuwbaleffect. De visie ligt er inmiddels, en ook heeft de commissie een ambitie geformuleerd. In september 2020 is de universiteit fase 2 van het plan ingegaan. Hierin staat de dialoog centraal. Op universitair en facultair niveau gaan medewerkers in gesprek over oplossingen. De input uit deze dialoogsessies gebruikt de universiteit weer om nieuw beleid te ontwikkelen.
Een belangrijk resultaat heeft de universiteit al bereikt: de vijf domeinen uit het programma Erkennen en waarderen zijn opgenomen in de HR-cyclus. Voor elk van de vijf domeinen zijn carrièrepaden ontwikkeld met criteria die gebruikt kunnen worden in de R&O-gesprekken. Elke: ‘Nu moeten we nog profielen maken per domein, zodat medewerkers niet alles tegelijk hoeven te doen, maar zich kunnen focussen. Dat laatste benadrukt ook Kim Huijpen. ‘We hebben geen schaap met vijf poten nodig, maar de domeinen zijn bedoeld als diversificatie in carrièrepaden. Zo leidt erkennen en waarderen niet tot méér, maar tot minder werkdruk.’