In een kort interview gingen drie ervaringsdeskundigen van universiteiten tijdens de sessie in op de raakvlakken tussen de dossiers werkdruk en Participatiewet. Aan het woord kwamen Marinus Verhagen (Lokaal Overleg, Tilburg University), Judith Wiskie (dossierhouder Participatiewet, Erasmus Universiteit Rotterdam) en Naomi van der Maden (dossierhouder werkdruk, Erasmus Universiteit Amsterdam). Ook deelden dossierhouders praktijkvoorbeelden van hun universiteit waarbij beide dossiers werden gecombineerd.
Wat is het effect van werkdruk en functiecreatie op de cultuur van de universiteit? En zijn er daar ook raakvlakken tussen beide dossiers? De sprekers denken van wel. Wiskie: ‘Als er iemand is geplaatst, heeft dat een positief effect op de werkcultuur. Je moet rekening houden met de geplaatste persoon en daardoor leer je ook rekening te houden met anderen. Dat kan minder werkdruk tot gevolg hebben.’ Verhagen: ‘Ik denk dat er al veel aan het veranderen is in de werkcultuur op de universiteit. Er is steeds meer besef dat we werkdruk in stand houden als we ’s avonds en in het weekend blijven mailen. Ook wat betreft Participatiebanen is die cultuurverandering nodig.’
Uit de gedeelde praktijkvoorbeelden blijkt: er is geen handboek te maken waarin staat hoe je werkdruk kunt verminderen door een nieuwe functie te creëren. Soms pakt de ervaring met iemand in een Participatiebaan heel goed uit en soms blijken de taken toch niet helemaal geschikt. Belangrijk is om op teamniveau te kijken waar ondersteuning nodig is. Dat is duurzamer dan iemand inzetten als een persoonlijke assistent en het zorgt er ook voor dat heel het team zicht heeft op het werkaanbod.
SoFoKleS heeft eerder het project Functieanalyse Plus uitgevoerd. Doel was de sector te helpen extra banen te realiseren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Uit dit project bleek ook dat het creëren van banen een werkdrukverlagend effect kan hebben. Door taken van zowel wetenschappelijk personeel als ondersteunend personeel te clusteren, kun je een baan creëren voor iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een win-win-situatie! Benieuwd hoe dat zit? Beluister de podcasts waarin vier universiteiten hun visie op dit vraagstuk en hun ervaringen met u delen.
Beluister podcastaflevering 1: Win-winsituatie
Met Jan Boersma (voorzitter SoFoKleS) en Jan-Wilm Delicat (Radboud Universiteit Nijmegen)
‘Je kunt dit met name in de ondersteuning doen, bijvoorbeeld docenten ontzorgen in de administratieve taken of bij laboratoriumondersteuning. Er zijn tal van mogelijkheden.’ – Jan Boersma, voorzitter SoFoKleS
Beluister podcastaflevering 2: Tijd om te doen waar je blij van wordt
Met Melissa de Kort (Tilburg University) en Arianne Boekema (TU Eindhoven)
‘Een tip die ik mee zou willen geven, is: ga het gesprek aan en analyseer samen met medewerkers uit de faculteit welke taken belastend zijn en werkdrukverhogend. Probeer die eruit te filteren, zodat duidelijk wordt wat toegevoegde waarde heeft voor mensen uit de Participatiewet.’ – Arianne Boekema, hr-adviseur bij de faculteit Wiskunde en informatica bij TU Eindhoven
Beluister podcastaflevering 3: Succesverhalen doorvertellen
Met Nathalie Vonk (Universiteit Utrecht) en Trudy Wijnschenk (Universiteit Utrecht)
‘Tijd is vaak een belemmering. Mensen hebben geen tijd om die vacaturetekst te maken, geen tijd om na te denken en ze denken ook dat ze geen tijd hebben om die mensen te begeleiden. Dus dat is moeilijk. Maar als ik uitleg dat de begeleiding gemiddeld twee uur per week kost en dat deze investering uiteindelijk juist tijd oplevert, gaan ze toch meestal wel om. Dat is de bedoeling ja, dat het ze tijd bespaart en iets goeds geeft.’ – Trudy Wijnschenk, adviseur Participatiewet bij Universiteit Utrecht